Jedno kliknutí ke zrušení nákupu: E-shopy čeká povinné „tlačítko pro odstoupení“

Nákupy přes internet jsou dnes běžnou součástí života. S rostoucím počtem smluv uzavíraných tímto způsobem však přibývá i případů, kdy je odstoupení od smlouvy mnohem složitější než samotný proces objednávky. To se má brzy změnit. Do legislativního procesu totiž míří návrh zákona, který má výrazně posílit práva spotřebitelů.

Chystaná novela zákona mění pravidla pro všechny podnikatele působící v online prostředí, jelikož zavádí povinnost mít na webu nebo v aplikaci jasně viditelné a trvale dostupné „tlačítko pro odstoupení“ od smlouvy. A to není vše – spotřebitelé musejí být rovněž lépe informováni o svých právech ještě před samotným uzavřením smlouvy.
Co se přesně mění?
Připravovaná novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele přináší důležité změny spočívající v posílení ochrany spotřebitele v online prostředí. Dle tohoto návrhu zůstává spotřebitelům možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů ode dne převzetí zboží. Novinkou ale je, že podnikatelé, kteří své zboží nebo služby nabízejí online, budou muset na svých webech a v aplikacích zavést snadno dostupné tlačítko pro odstoupení od smlouvy. To má spotřebitelům výrazně zjednodušit proces vrácení zboží či odstoupení od smlouvy, a to bez složitého hledání a nejasných formulářů. Zákazník tak dostane možnost pohodlně zrušit objednávku stejným způsobem, jakým ji vytvořil. Pro obchodníky to znamená nejen technické úpravy webových stránek a aplikací, ale i povinnost jasně informovat zákazníky o tom, že taková možnost existuje.
Aby podnikatelé vyhověli novým zákonným požadavkům, musí především zajistit, aby zákazníci mohli odstoupit od smlouvy co nejjednodušším a nejpohodlnějším způsobem. Spotřebitel by při tom neměl být nucen provádět zbytečné kroky, jako je například stahování nové aplikace nebo složité přihlašování přes nové webové rozhraní atd. Pokud je spotřebitel přihlášen ke svému účtu, mělo by mu stačit jen pár kliknutí. Tlačítko pro odstoupení by tak mělo být snadno dostupné a umožnit nejen zrušení celé smlouvy, ale i jen její části.
Za vhodné technické řešení lze považovat umístění přímého hypertextového odkazu pro odstoupení od smlouvy v záhlaví či zápatí hlavní stránky internetového obchodu, zřetelné a přehledné tlačítko v rámci uživatelského účtu nebo funkci umožňující odstoupení přímo v přehledu objednávek dané aplikace.
Proces odstoupení by měl být zároveň dvoufázový – poté, co spotřebitel vybere možnost odstoupení, měl by tento svůj záměr ještě jednou potvrdit, například kliknutím na tomu příslušně označené tlačítko. Po úspěšném dokončení tohoto úkonu by spotřebitel měl obdržet bez zbytečného odkladu potvrzení o přijetí jeho prohlášení o odstoupení, a to ideálně formou e-mailové zprávy nebo notifikace v rámci jeho uživatelského účtu.
Na co se mají podnikatelé připravit ?
Podnikatelé, kteří umožňují uzavírání smluv prostřednictvím online prostředí, by se měli na nadcházející změny připravit s dostatečným předstihem. Klíčovým krokem bude implementace funkčního a uživatelsky přívětivého tlačítka pro odstoupení od smlouvy na webových stránkách či v aplikacích. Tato funkce musí být jasně viditelná, snadno přístupná a přehledně umístěná.
Zároveň bude nezbytné upravit obchodní podmínky a předsmluvní dokumentaci tak, aby obsahovaly jasnou informaci o právu spotřebitele odstoupit od smlouvy online a specifikovaly, kde přesně může spotřebitel příslušnou funkci najít.
Navrhovaná legislativa však přináší změny nejen pro provozovatele e-shopů. Významné dopady bude mít také na poskytovatele finančních služeb, pro které stanovuje nové definice zakázaných manipulativních praktik při uzavírání smluv na dálku a rozšiřuje rozsah povinných předsmluvních informací.
Transpozice evropské směrnice do českého právního řádu má být dokončena nejpozději do června roku 2026. Ačkoliv tedy podnikatelé mají ještě dostatek času k provedení požadovaných úprav, s ohledem na jejich technickou a procesní náročnost doporučujeme zahájit související přípravy co nejdříve.
Dále by Vás mohlo zajímat:
Jak špatně zapsaný předmět podnikání ohrožuje vaši firmu
Soudní dvůr EU mění pravidla hry: Kdy distributor odpovídá za vadný výrobek?
Povinné shromažďování dat po dobu šesti měsíců je v rozporu s právem EU. Co to znamená pro firmy ?
zeptejte se autora
-
Mgr. Marcela Vaňková