Právní otazníky kolem „dětského certifikátu“: co stojí za zpožděním slibované evidence pachatelů?

Pozadí stránky

Tzv. "dětský certifikát" má sloužit jako evidence informací o lidech, kteří chtějí pracovat s dětmi – například ve školách, kroužcích nebo sportovních oddílech – a pomoci odhalit, zda byli v minulosti spojeni s násilnými nebo sexuálními trestnými činy.

Právní otazníky kolem „dětského certifikátu“: co stojí za zpožděním slibované evidence pachatelů?
24. 6. 2025

Záměr posílit ochranu dětí před pachateli sexuálních a násilných trestných činů podporuje rovněž Unie obhájců České republiky (dále jen „UOČR“). Ve svém stanovisku ze dne 16. dubna 2025 však varuje před vážnými ústavními i systémovými nedostatky podoby návrhu novely trestního zákoníku, trestního řádu a souvisejících právních předpisů, které by tuto změnu měly přinést. 

Problematické aspekty návrhu

Navrhovaná právní úprava de facto zavádí novou trestní sankci, spočívající v omezení možnosti vykonávat určité profese, povolání či funkce. Takový zásah do práv jednotlivce však podle UOČR koliduje s ústavními principy právního státu, zejména s čl. 39 Listiny základních práv a svobod, který stanovuje, že pouze zákon může určit, jaké jednání je trestné a jaké sankce, včetně jiných zásahů do práv či majetku, lze za jeho spáchání uložit.

Zvláštní pozornost si zasluhuje navrhovaná zpětná evidence osob odsouzených od roku 2005. Současný návrh totiž počítá s tím, že i tito jedinci budou zahrnuti do nové evidence, a to i přes fakt, že jejich tresty byly již formálně vymazány. Zavedení takové retroaktivní evidence představuje dle názoru UOČR zásadní právní problém, jelikož je v přímém rozporu s principem právní jistoty, jenž je základem důvěry občanů v právní systém. Dále je tento krok v rozporu se zákazem retroaktivity, který je jedním z klíčových pilířů materiálního právního státu.

Návrh rovněž trpí dalšími nedostatky, zejména nesystematickým výběrem trestných činů zahrnutých do evidence. Zatímco děti mají být chráněny před pachateli vražd či těžkého ublížení na zdraví, paradoxně nejsou stejně chráněny před těmi, kdo je mučí nebo je zadržují jako rukojmí. Stejně tak jsou zahrnuti pachatelé pohlavního zneužívání, avšak chybí ochrana vůči těm, kdo dětem odebírají orgány nebo je zneužívají k výrobě dětské pornografie. Navíc zcela absentuje ochrana před distributory drog, kteří se zaměřují právě na děti.

Návrhy předložené UOČR

Závěrem svého stanoviska UOČR předložila konkrétní návrhy, s cílem odstranit zásadní nedostatky návrhu a zajistit právní jistotu i účinnou ochranu dětí.

  • UOČR doporučuje otevřeně uznat, že navrhovaná evidence ve skutečnosti představuje novou formu trestní sankce. Z tohoto důvodu by měla být tato úprava přesunuta do trestního zákoníku jako nový druh trestu – konkrétně zákaz práce s dětmi. Navrhuje se přitom, aby tento zákaz mohl být uložen na podstatně delší období, včetně možnosti doživotního zákazu, což by lépe odpovídalo závažnosti páchání trestných činů vůči dětem.
  • UOČR dále apeluje na důkladné přehodnocení výčtu trestných činů tak, aby byl seznam skutečně relevantní a aby efektivně chránil děti před těmi pachateli, kteří představují největší riziko. Tento krok je nezbytný k tomu, aby ochrana dětí nebyla fragmentární či nekonzistentní.
  • UOČR rovněž doporučuje vypustit z návrhu zpětnou evidenci pachatelů, jejichž odsouzení bylo již zahlazeno, když taková retroaktivní evidence je v rozporu s ústavními principy.
  • V souvislosti s konkrétními profesemi a pracovními pozicemi, pro které by měl být dětský certifikát povinný, UOČR doporučuje zúžit seznam na ta zaměstnání a činnosti, které vyžadují přímý a pravidelný kontakt s dětmi. Tento přístup zajistí efektivnější ochranu dětí a zároveň minimalizuje zbytečná omezení pro osoby, které s dětmi přicházejí do styku jen minimálně či vůbec.
  • Nakonec UOČR navrhuje zavést povinnost ukládat trest zákazu práce s dětmi zejména pachatelům úmyslných trestných činů spáchaných na dětech. U méně závažných případů by měl být tento trest uplatňován na základě zvážení soudu, což umožní individuální přístup a spravedlivé rozhodování.

UOČR předkládá tento ucelený soubor návrhů s cílem zajistit, aby navrhovaná právní úprava byla nejen co nejvíce efektivní a spravedlivá, ale rovněž plně respektovala základní principy právního státu.

Návrh zákona byl v současné době Poslaneckou sněmovnou postoupen Senátu. O tom, jakým způsobem a zda vůbec budou navrhované změny reflektovány, Vás budeme průběžně informovat.

 

 

zaujalo vás toto téma?
zeptejte se autora

Vaše osobní údaje jsou u nás v bezpečí. Více informací o našich zásadách ochrany osobních údajů.