Nároky cestujícího při zpoždění letu
11. 12. 2017
Nároky cestujícího při zpoždění letu
Letecky se přepravujeme v dnešní době čím dál tím častěji a nezřídka se stává, že je náš let opožděn, zrušen nebo je nám dokonce na palubu odepřen vstup. V této souvislosti bylo přijato nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů (dále jen „nařízení“) a které je do značné míry dotvářeno judikaturou Soudního dvora EU. Cestující má v případě, kdy je mu odepřen nástup na palubu letadla proti jeho vůli, došlo ke zrušení nebo významnému zpoždění jeho letu nárok na náhradu škody a na pomoc stanovenou nařízením. V tomto článku se hodláme zaměřit právě na přehled nároků, které cestujícímu vzniknou v důsledku zpoždění letu, jelikož takové případy jsou nejčastější a našim klientům způsobují značné komplikace.
Nejprve je důležité zmínit, že nařízení dopadá pouze na cestující odlétající z letiště umístěného na území členského státu EU nebo Norska, Islandu nebo Švýcarska (dále jen „EU“) nebo na cestující odlétající sice z letiště umístěného na území třetí země ale směřující na letiště umístněné na území členského státu EU a to jedině, pokud je provozující letecký dopravce dopravcem z členského státu EU a cestující neobdrželi náhradu nebo odškodnění a ani jim nebyla poskytnuta pomoc v této třetí zemi[1].
Je-li let opožděn
- o dvě hodiny nebo více v případě letů o délce nejvýše 1500 kilometrů, nebo
- o tři hodiny nebo více v případě všech letů v EU delších než 1500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů, nebo
- o čtyři hodiny nebo více v případě všech dalších letů,
- a) 250 EUR u všech letů o délce nejvýše 1500 kilometrů;
- b) 400 EUR u všech letů v EU delších než 1500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů;
- c) 600 EUR u všech ostatních letů[7].